Podcasten met behulp van Human Design

Human Design kan je helpen meer inzicht te krijgen in wie je bent, wat goed werkt voor jou en wat niet. En als ik aan Human Design denk, dan denk ik aan Hiske van allesoverhumandesign.nl. In de podcast aflevering Human Design & Podcasten ga ik in gesprek met haar. Ze legt uit wat Human Design […]
Human Design en podcasten

Human Design kan je helpen meer inzicht te krijgen in wie je bent, wat goed werkt voor jou en wat niet. En als ik aan Human Design denk, dan denk ik aan Hiske van allesoverhumandesign.nl.

In de podcast aflevering Human Design & Podcasten ga ik in gesprek met haar. Ze legt uit wat Human Design is, maar ook onder andere: wat je per type kunt doen om aan inspiratie te komen, hoe je consistent kunt publiceren, wanneer je weet welke gasten je in je podcast wilt uitnodigen en welke manieren van promotie goed werken voor jou.

Veel luisterplezier!

Lees je liever? Hieronder lees je het interview

Wat is Human Design?

Hiske beschrijft Human Design als een systeem dat gebaseerd is op verschillende oude wijsheden, zoals de Chinese I’Ching, de Tree of life van Kaballa en astrologie. Daar is het een synthese van, dus als je dat allemaal bij elkaar stopt (heel plat gezegd) dan komt daar een nieuw systeem uit en dat is Human Design.

Op het moment dat je geboren wordt, krijg je een soort energetische stempel, net als met astrologie. Wanneer je inzicht hebt in die stempel, weet je hoe jij met energie omgaat en wat bij jou past en wat niet.

Vaak weten we stiekem al wel wat wel of niet bij je past, maar passen we het nog niet toe. Human Design geeft je hier dus goed inzicht in, waardoor je dichter bij jezelf kunt leven.

Als je in lijn leeft met jezelf, dan gaat het leven veel makkelijker

Je gaat steviger in je schoenen staan, gaat jezelf beter accepteren zoals je echt bent en hebt meer zelfvertrouwen. Niet zelfvertrouwen vanuit je mind, maar je gaat het echt voelen vanuit je lijf.

Welke Human Design types zijn er?

Wanneer je jouw Human Design chart aanvraagt (Vraag je Human Design chart gratis aan) dan zie je een plaatje: een representatie. Het meest hoog over thema dat je ziet, is je type. Jouw energie/aura type is hoe jij energie uitwisselt met de wereld. Je hebt vier verschillende types en één hybride type:

Manifestors

Dit is de initiator, degene die dingen start. Dit komt vanuit een creatieve urge waarna ze zich storten op een nieuw project. Zij hebben een ‘start-energie’, maar zijn over het algemeen niet heel goed in dingen afmaken. Dat is gelijk ook waar zij vaak tegenaan lopen, want de rest van de wereld vindt dat je dingen wél moet afmaken. Manifestors zijn hier om dingen te starten en nieuwe dingen te initiëren.

Generators en Manifesting Generators

De Manifesting Generator is het hybride type, maar is in de basis een Generator.

Generators zijn hier om de energie van de Manifestor verder te begeleiden. Ze zijn hier om dingen in werking te zetten, te bouwen en te creëren. Het zijn de werkpaarden en dat vinden mensen vaak niet leuk om te horen, maar ze zijn gemaakt om te werken.

Het is wel heel belangrijk om als generator te doen wat je leuk vindt. Alleen dan zul je die energie hebben om te werken. Het hele idee van ‘maak van je hobby je werk’ is voor deze types ontzettend belangrijk.

Projectors

Projectors zijn hier om de energie te begeleiden, het zijn vaak coaches of adviseurs. Zij zijn hier om te zien, ze zien veel meer dan andere types, maar hebben dat zelf vaak niet door. Projectors zijn vaak erg geïnteresseerd in andere mensen en hoe de menselijke psyche werkt.

Ze zijn hier niet per se om mee te werken in de werkende wereld. Ze werken anders, efficiënter en hebben minder uren nodig om hetzelfde gedaan te krijgen.

Reflectors

Dit zijn de grootste uitzonderingen binnen Human Design en is ongeveer 1 a 1,5% van de samenleving. Zij zijn de kanarie in de koolmijn. Ze sampelen de energie van iedereen en zijn een de ‘neutrale spiegel’. Op het moment dat zij omvallen, betekent dat eigenlijk dat het in de samenleving waarin ze wonen (dorp, community of familie) niet helemaal goed gaat.

Hoe kan Human Design helpen bij podcasten?

Dit kan je natuurlijk op veel verschillende manieren aanvliegen, maar laten we het per type te bespreken. Allereerst: iedereen kan podcasten. Het is vooral heel belangrijk om te voelen of en hoe het voor jou werkt.

Manifestors en Manifesting Generators

Voor de Manifestor en Manifesting Generator is de stem heel belangrijk is. Dingen tot uiting brengen kan heel goed werken, dus daar is een podcast perfect voor.

Een Manifestor is hier ook om te ‘informeren’. Mensen informeren en vertellen wat je aan het doen bent. Ze denken zelf altijd dat het super vanzelfsprekend is wat ze doen, maar dat is niet zo. Een podcast kan supergoed helpen om mensen op de hoogte te houden van wat je aan het doen bent.

Stel je bent coach, dan is het goed om inzicht te geven in wat voor trajecten je hebt: welke onderwerpen je behandeld in een traject en daar misschien ook voorbeelden bij geeft. Ook wanneer je bezig bent met een nieuw product is het goed om mensen alvast te informeren daarover. Het spreken gaat vaak ook makkelijker bij Manifestors dan bij andere types.

Generators en Manifesting Generators

Als Generator of Manifesting Generator is het heel belangrijk dat je je enthousiasme overbrengt. Dus dat je doet wat je leuk vindt.

Het is ook belangrijk dat je kunt reageren op dingen als Generator of Manifesting Generator. Bij reageren kun je denken aan het doen van een interview, reageren op een vraag die is gesteld of een leuk klantgesprek dat je net hebt gehad. Op dat moment zit je nog in de energie en staat je sacraal aan (hetgeen dat jou die energie geeft). Als je vanuit die energie gaat podcasten, dan gaan mensen dat ook voelen. Je brengt je energie dan echt over.

Projectors

Voor de projectors binnen Human Design is het goed om te wachten op de uitnodiging. Je hoeft echt niet eeuwig op de bank te gaan zitten en te wachten op een uitnodiging, maar het wordt over het algemeen niet erg gewaardeerd als je ongevraagd advies geeft als projector.

Het is ook goed om vanuit jezelf te delen. Dus vertellen wat jij hebt gezien, wat jij interessant vindt. Projectors zijn vaak veel bezig met informatie verzamelen over een onderwerp waar ze interesse in hebben. Als je die informatie verzameld en daar enthousiast over bent, dan is het mooi om daarover te delen.

Reflectors

Als reflector ben je dus een soort spiegel van de samenleving. Het is heel interessant om te kijken: wat zie je?
Wat zie je in de samenleving? Wat verrast je? (verrassing is een gevoel dat een reflector heeft die op zijn eigen pad zit). Wat heel leuk is als reflector zijnde, is dat je in gesprek kunt gaan met andere mensen. Je kunt dan een heel breed scala aan mensen uitnodigen omdat jij spiegelt. Dus je kunt heel veel verschillende type mensen uitnodigen, waardoor je je luisteraar kennis laat maken met een hele grote variëteit van mensen. Reflectors zijn heel fluïde. Ze bewegen mee en zijn eigenlijk iedere dag iemand anders, afhankelijk van hoe de planeten staan en met wie ze zijn. Hier kun je dus gebruik van maken door je steeds in een andere groep te mengen.

Consistent publiceren én leven volgens je Human Design

Consistent publiceren is één van de belangrijke dingen om je podcast te laten groeien. Luisteraars weten precies wanneer er weer een nieuwe aflevering van jou online staat. Je behoudt hierdoor je vaste luisteraars én trekt nieuwe luisteraars aan. Maar… kan je consistent podcasten combineren met leven volgens je Human Design?

Hiske zegt hierover:

Ja en nee. Aan de ene kant wel, omdat ik denk dat je vooruit kunt werken. Tegelijkertijd is het wel belangrijk om mee te gaan met de flow.

Wanneer jij als Manifestor zo’n urge hebt en de energie en inspiratie hebt om op te nemen, neem er dan gelijk meerdere op. Als je energie hebt voor 5, neem er dan 5 op. Het kan zijn dat je daarna twee weken helemaal niks kunt opnemen, dus dan is het handig om in batches te gaan opnemen.

Voor een Generator en Manifesting Generator geldt eigenlijk hetzelfde. Als jij na een klantgesprek of een vraag de inspiratie voelt om een aflevering op te nemen, doe dat dan gelijk. Dat werkt beter dan te gaan wachten tot het ‘vaste moment’ dat jij je podcast aflevering gaat opnemen.

In plaats van te focussen op consistent opnemen, kun je je beter focussen op consistent publiceren

Gasten uitnodigen voor je podcast

Je wilt natuurlijk zo gastvrij mogelijk zijn als je iemand hebt uitgenodigd voor je podcast. Ik was benieuwd: kun je hier rekening mee houden als je weet wat hun Human Design type is?

Hiske zegt:

Als je een Manifestor te te gast hebt, informeer ze dan. Informeer ze over wat ze kunnen verwachten en wat je ze wilt vragen.

Een Generator gaat sneller in respons, die kunnen wat makkelijker in gesprek gaan en reageren op de vragen die worden gesteld. Soms wijken ze af van het onderwerp, waardoor het gesprek een andere kant op gaat.

Een Projector kun je vragen naar hun visie. Dus vragen naar hoe zij ergens naar kijken en wat zij zouden adviseren. Dan gebruik je hun kracht optimaal.

Bij een Reflector kun je vragen naar wat zij hebben opgemerkt, gevoeld en wat ze opvalt in de samenleving (of groep/vakgebied)

Let er ook op bij het uitkiezen van je gasten. Als Generator en Manifesting Generator is het vooral heel belangrijk dat je kijkt naar wie je leuk vindt voor in je podcast. Dus niet alleen strategisch na te denken over mensen met een groot bereik, maar te kijken waar je enthousiast van wordt.

Hoe kun je je podcast het beste promoten per Human Design type?

Voor projectors is het heel belangrijk om hun eigen interesse te volgen en daarover te delen. Tijdens de promotie van je podcast kun je dus het beste ene etalage bouwen: laten zien wat je doen, vertellen waar ze hem kunnen vinden zonder ongevraagd advies te geven.

Voor Manifestors is het belangrijk om te informeren: informeren wat je doet, vertellen dat er weer een nieuwe aflevering online staat. Mensen weten het niet, dus het is heel goed om het regelmatig te delen. Het hoeft op die manier ook totaal niet ‘salsy’ over te komen, vooral als je het echt doet om mensen te informeren. Dus bijvoorbeeld: ‘wist je dat ik een podcast heb?’

Bij een Generator en Manifesting Generator is het vooral goed om te delen vanuit enthousiasme. Je kunt bijvoorbeeld direct na het opnemen van de podcast aflevering een story opnemen of een post schrijven. Je zit dan namelijk nog in die energie en kan vanuit die enthousiasme creëren. Als je de aflevering 4 weken later pas publiceert, zit die energie er misschien niet meer helemaal onder. Het kan dan dus helpen als je die content al hebt, en pas deelt op het moment dat de aflevering online staat. Als je dat niet hebt gedaan, kun je de aflevering terugluisteren om weer in die enthousiaste energie te komen.

Bij een Reflector is het ook belangrijk om te vertellen waar je mee bezig bent: vertel wat je ziet. Reflectors zullen waarschijnlijk iets minder de behoefte hebben om alles te delen, maar ik denk dat bij alle types geldt: als je vanuit enthousiasme deelt, zit je altijd goed.

Laat je inspireren

Wat eigenlijk voor ieder type heel slim is om te doen, vooral voor de Generator en Manifesting Generator is dat je je laat inspireren door andere dingen en andere mensen.

En dan bedoel ik niet vergelijken met anderen, maar zie het echt als inspiratie. En als je die inspiratie hebt, ga er dan gelijk mee aan de slag. In plaats van allerlei onderwerpen waar je nog een podcast over op wilt nemen op te schrijven in een notitieboekje, kun je ze beter gelijk opnemen. Tegen de tijd dat je ze anders zou gaan opnemen, zit die energie er waarschijnlijk niet meer onder.

Leg de lat ook niet te hoog voor jezelf en maak het jezelf makkelijk. Ik weet dat veel mensen hier moeite mee hebben en denken dat als je een podcast opneemt, deze ‘perfect’ moet zijn. Maar ga experimenteren. Als je iets opneemt en je bent toch niet tevreden, dan kun je altijd nog beslissen dat je hem niet live zet.

Als je een emotionele autoriteit hebt (er zijn 7 verschillende autoriteiten) is het sowieso goed om even een nachtje te wachten voordat je een aflevering online zet. Het kan namelijk zo zijn dat je er op het moment zelf heel enthousiast over bent en alles wilt delen, terwijl dat de dag erna helemaal anders is en het niet meer goed voelt om dat online te hebben staan. Dus als emotional: neem iets langer de tijd om iets online te zetten.

Heb je een Sacrale of Splenic autoriteit? Dan ben je veel meer in het moment en kan het wél oké zijn om dingen direct live te zetten.

Verder met Human Design?

Wil je na het lezen van dit artikel of luisteren van de podcast weten hoe Hiske je verder kan helpen? Neem dan even een kijkje op haar website. Ze heeft onwijs veel blogs over dit onderwerp en heeft zelf ook een podcast.

Je kunt een 1:1 Human Design reading bij haar boeken (aanrader!).

En voor Generators en Manifesting Generators heeft ze een cursus.

Dit was de verkorte samenvatting van de podcast aflevering. Wil je alles horen wat we hebben besproken? Luister dan naar deze aflevering.

Er staan nog meer leuke en interessante afleveringen voor je klaar over podcasten! Veel solo-afleveringen, maar ook toffe interviews met onder andere Suzanne a.k.a. Vrije Meid en Jessica van Jessworks.

Liefs,

Jessica

Meer inspiratie

Een podcast jaarreflectie voor groei en succes
Een podcast jaarreflectie voor groei en succes

Als je een succesvolle podcast wilt hebben, is het belangrijk om zo nu en dan terug te kijken op wat er goed is gegaan en wat minder goed. Rond de jaarwisseling is een fijn moment om dat te doen en terug te kijken op het afgelopen jaar. Maar het is zeker aan te raden...

Hoe kies je een podcast host?
Hoe kies je een podcast host?

Als je gaat starten met een podcast, dan is het één van de eerste dingen die je moet kiezen: een podcast host. Als je je er al een beetje in hebt verdiept, zul je weten dat er een enorme hoeveelheid aan hosts is en dat het best overweldigend is om ze allemaal uit te...

Je podcast herstarten, denk hieraan!
Je podcast herstarten, denk hieraan!

Je bent ooit vol enthousiasme gestart met je podcast, maar er kwam een moment dat het niet meer ging en je ermee stopte. Misschien had je te weinig tijd, moeite met de consistentie of haalde je er nog niet uit waar je op hoopte. Maar... nu is het tijd om je podcast te...