Je eigen podcast maken in 7 stappen

Droom jij ervan om een eigen podcast te maken? Of je nu een verhaal wilt vertellen, je expertise wilt delen, of een community wilt opbouwen, een podcast starten is een geweldige manier om jouw stem te laten horen en je vindbaarheid en bereik te vergroten. Maar waar begin je? In deze blog neem ik je […]

Droom jij ervan om een eigen podcast te maken? Of je nu een verhaal wilt vertellen, je expertise wilt delen, of een community wilt opbouwen, een podcast starten is een geweldige manier om jouw stem te laten horen en je vindbaarheid en bereik te vergroten. Maar waar begin je? In deze blog neem ik je mee door de 7 stappen die je helpen om jouw eigen podcast te maken. Zo wordt het proces helder en weet je precies wat je te doen staat.

1. Kies een onderwerp dat bij je past

Het onderwerp van je podcast is de basis van alles. Kies iets waar je gepassioneerd over bent, zodat je gemotiveerd blijft om afleveringen te maken. Denk ook aan je doelgroep: voor wie maak je de podcast en wat willen zij horen?

Bijvoorbeeld:

  • Heb je expertise in een specifiek vakgebied? Deel waardevolle tips en inzichten hierover.
  • Ben je een verhalenverteller? Vertel boeiende anekdotes of fictieve verhalen.
  • Wil je mensen inspireren? Deel je eigen verhaal, nodig gasten uit en deel deze inzichten.

Door een onderwerp te kiezen waar je zowel zelf enthousiast over bent als waarvan je weet dat je publiek erin geïnteresseerd is, zorg je voor een sterke basis. Zorg ook dat je onderwerp breed genoeg is om meerdere afleveringen te maken, maar specifiek genoeg om een duidelijke niche aan te spreken.

Een mooie vraag die je jezelf kunt stellen is: waar weet jij 10-20% meer over dan de gemiddelde mens?

2. Kies een format en naam voor je podcast

Je format bepaalt hoe je podcast wordt opgebouwd. Denk hierbij aan de lengte van je afleveringen, de toon (formeel of informeel), en of je alleen of met gasten werkt. Een format geeft structuur en zorgt ervoor dat luisteraars weten wat ze kunnen verwachten.

Verschillende formats waar je aan kunt denken zijn:

  • Solo-afleveringen: Jij bent de enige spreker.
  • Interviews: Je nodigt gasten uit om mee te praten of te interviewen.
  • Paneldiscussies: Meerdere sprekers gaan in gesprek.
  • Verhalende podcasts: Geschikt voor storytelling of journalistieke series.

De naam van je podcast is minstens zo belangrijk. Kies een naam die aansluit bij je onderwerp en opvalt tussen andere podcasts. Zorg dat de naam kort, duidelijk en makkelijk te onthouden is. Een pakkende naam maakt je podcast herkenbaar en aantrekkelijk.

In de meeste gevallen is het beter om niet je eigen naam te gebruiken voor je podcast, tenzij je al bekend bent. Als je een goede naam bedenkt kun je daar namelijk op gevonden worden én klikken mensen eerder op je podcast. Kijk maar waar jij eerder op zou klikken:

➡️ Lotte Meijer Podcast (terwijl je geen idee hebt wie dat is en wat ze doet)

Of

➡️ Succesvol ondernemen

Bij die laatste weet je direct waar de podcast over gaat. Als je op zoek bent naar dat onderwerp of het je interessant lijkt, zal je daar veel eerder op klikken.

3. Zorg voor goede apparatuur om je podcast te maken

Om een professionele podcast te maken, hoef je niet per se een grote investering te doen. Soms doen mensen het lijken alsof je alleen succesvol kunt worden als je de grootste en duurste apparatuur gebruikt, maar dat is zeker niet waar. Een paar basisitems zijn wel essentieel, maar ook dit hoeft geen honderden euro’s te kosten. Slechte geluidskwaliteit kan luisteraars wel afschrikken, dus zorg dat je audio helder en storingsvrij is.

Wat heb je nodig?

  • Microfoon: Een USB-microfoon of een dasspeld microfoon is een goede en makkelijke keuze voor beginners.
  • Koptelefoon: Hiermee hoor je jezelf duidelijk tijdens het opnemen en kun je storende geluiden herkennen.
  • Opname- en bewerkingssoftware: Gratis tools zoals Audacity of Riverside (kan gratis of betaald), bieden veel mogelijkheden.

Investeer in kwaliteit, maar blijf binnen je budget. Je kunt altijd later upgraden als je podcast groeit.

4. Schrijf een script of outline

Een goede voorbereiding is het halve werk. Je hoeft geen volledig script te schrijven, maar een outline met kernpunten helpt je om gestructureerd en duidelijk te blijven tijdens het opnemen. Dit is voor je luisteraars fijn, en voorkomt lange stiltes, veel ‘uh’s’, vastlopers en onnodige uitstapjes naar andere onderwerpen.

Een outline kan bijvoorbeeld bestaan uit:

  • Een introductie: Stel jezelf of je gast kort voor en introduceer het onderwerp.
  • Hoofdpunten: De belangrijkste onderwerpen die je wilt bespreken.
  • Afsluiting: Een samenvatting en een call-to-action (wat wil je dat je luisteraars doen na het luisteren?).

Een script kan vooral handig zijn als je net begint, omdat het je helpt om minder nerveus te zijn en zelfverzekerder te klinken. Het nadeel hiervan is dat het vaak veel tijd kost en je je waarschijnlijk vaker zult verspreken.

In het begin werkte ik zelf ook met een uitgewerkt script. Dat was voor mij op dat moment de manier om te beginnen en comfortabel te worden met het podcasten. Doordat het zoveel tijd kostte, werk ik nu al heel lang met bullet points.

Start before you’re ready. De enige manier om beter te worden, is door het te doen.

5. Neem je eerste aflevering op

Nu komt het spannendste deel: opnemen! Zoek een stille ruimte waar je niet wordt gestoord en neem de tijd om te experimenteren met je apparatuur. Begin met een testopname om te controleren of alles goed werkt.

Tips voor opnemen van je podcast:

  • Spreek rustig en duidelijk.
  • Houd je microfoon op een constante afstand.
  • Doe net alsof je tegen je beste vriend/vriendin praat

Het is normaal om bij je eerste opname fouten te maken en wat zenuwachtig te zijn. Hoe meer je het doet, hoe makkelijker het wordt. Wees niet te streng voor jezelf en laat je perfectionisme zo veel mogelijk los.

6. Bewerk en optimaliseer je podcast

Na het opnemen is het tijd om je podcast te bewerken. Hiermee kun je de kwaliteit van je podcast aanzienlijk verbeteren. Je verbetert de luisterervaring van je luisteraars, waardoor de kans groter is dat ze terugkomen voor meer afleveringen.

Bewerkingsstappen:

  • Knip stiltes, versprekingen en storende geluiden weg.
  • Voeg een intro en outro toe, eventueel met muziek.
  • Balanceer het volume en zorg voor een consistente geluidskwaliteit.

Er zijn veel tools beschikbaar om dit proces makkelijker te maken. Heb je geen zin of tijd om dit zelf te doen? Dan kun je het editen van je podcast natuurlijk ook uitbesteden.

7. Publiceer en promoot je podcast

Je podcast is klaar! Maar hoe zorg je ervoor dat mensen hem gaan luisteren? Publiceer je podcast op platforms zoals Spotify, Apple Podcasts en PocketCast. Gebruik een hostingplatform zoals Springcast om je afleveringen te uploaden en te distribueren.

Promotietips:

  • Deel je afleveringen op sociale media.
  • Vraag je netwerk om je podcast te delen.
  • Maak een website of landingspagina voor je podcast.
  • Gebruik e-mailmarketing om je afleveringen te promoten.

Zorg ook dat je beschrijvingen en titels van afleveringen SEO-vriendelijk maakt. Hierdoor wordt je podcast beter gevonden door zoekmachines én luisteraars.

Je podcast maken met de juiste ondersteuning

Een podcast maken is een creatief en technisch proces, maar met de juiste stappen en strategie kun je iets bijzonders neerzetten. Wil je meer leren over hoe je een succesvolle podcast maakt? In mijn cursus leer je alles wat je nodig hebt, van idee tot publicatie. Je krijgt praktische tips, stap-voor-stap begeleiding en maandelijkse Q&A’s met mij.

Start jouw podcastavontuur vandaag en ontdek hoe je jouw verhaal, expertise of boodschap met de wereld kunt delen. Lees meer over mijn cursus om je eigen podcast te maken.

Meer inspiratie

Wat doet een podcast editor?
Wat doet een podcast editor?

Het maken van een podcast is een geweldige manier om jouw verhaal en kennis te delen, maar het editen van je afleveringen kan een tijdrovende klus zijn. Misschien herken je het wel: je hebt een mooie aflevering opgenomen, maar de gedachte aan het editen doet je...

Geld verdienen met je podcast op een manier die goed voelt
Geld verdienen met je podcast op een manier die goed voelt

Voelt het voor jou ongemakkelijk om geld te verdienen met je podcast? Misschien heb je een mooi luisteraantal, maar ben je bang dat sponsoren of het benoemen van je aanbod je luisteraars afschrikt? Dit is een veelvoorkomende drempel voor podcasters, maar het hoeft je...

Verborgen of private podcast starten
Verborgen of private podcast starten

Een verborgen podcast of private podcast is een geweldige manier om exclusieve content te delen met een select publiek. Deze podcasts zijn niet openbaar toegankelijk, waardoor alleen degenen die jij toelaat, ervan kunnen genieten. Maar wat is precies het verschil...