Je podcast herstarten, denk hieraan!

Je bent ooit vol enthousiasme gestart met je podcast, maar er kwam een moment dat het niet meer ging en je ermee stopte. Misschien had je te weinig tijd, moeite met de consistentie of haalde je er nog niet uit waar je op hoopte. Maar… nu is het tijd om je podcast te herstarten! Je […]
Jessica

Je bent ooit vol enthousiasme gestart met je podcast, maar er kwam een moment dat het niet meer ging en je ermee stopte. Misschien had je te weinig tijd, moeite met de consistentie of haalde je er nog niet uit waar je op hoopte. Maar… nu is het tijd om je podcast te herstarten! Je wilt jouw verhaal, passie en kennis weer delen met de wereld een veel mensen inspireren door middel van je podcast.

Het is verstandig om bij de herstart van je podcast wel te zorgen voor een goed plan en duidelijke strategie. Dat gaat ervoor zorgen dat het je deze keer wél lukt om door te blijven gaan met podcasten.

Lees verder of luister deze podcast aflevering:

Waarom je podcast herstarten?

Als je je podcast wilt herstarten, is het goed om stil te staan bij de vraag: waarom wil je herstarten?

Waarom besluit je om toch weer aan de slag te gaan met je podcast? Wat is je doel?

En zorg ervoor dat dit doel groot genoeg is, dat ook wanneer het weer even tegenzit, je kan denken aan deze redenen en die ervoor gaan zorgen dat je doorgaat.

Weet ook dat podcasten voor de lange termijn is. Het vraagt tijd, geduld en commitment om te groeien en meer luisteraars te bereiken. Als je het inzet als marketingkanaal voor je business vraagt ook dat vaak tijd, commitment en kennis om er klanten uit te halen. Het is helaas vaak niet zo dat al je luisteraars na 1 aflevering direct een gesprek inplannen voor een 1 op 1 traject bij jou. Maar geef niet op, experimenteer en blijf jezelf ontwikkelen, dan gaat je podcast je heel veel mooie dingen opleveren!

Vergeet ook niet dat het een duurzaam marketingkanaal is en je afleveringen altijd online blijven staan. Mensen zullen over 5 of 10 jaar nog steeds luisteren naar je eerste afleveringen.

Waardoor was je gestopt?

Misschien was je podcast break gepland, of misschien is het er per ongeluk ingeslopen. Maar het is goed om helder te krijgen wat de reden is dat je was gestopt. Je had immers al een podcast, maar iets zorgde ervoor dat je het niet volhield. Op dezelfde voet doorgaan als dat je deed vóór de break, gaat meestal niet zorgen voor succes. Er was namelijk iets dat niet goed werkte, wat was dat?

  • Had je het te druk?
  • Maakte je het geen prioriteit?
  • Vond je het te tijdrovend?
  • Leverde het niet het verwachte resultaat op?
  • Vond je het toch wel spannend dat mensen altijd en overal naar je konden luisteren?
  • Voelde je je overweldigd?

Door dit helder te hebben voor jezelf, kun je gaan nadenken: wat ga ik deze keer anders doen, waardoor het wél lukt om door te gaan?

Maak het behapbaar

Zorg ervoor dat je het herstarten van je podcast klein en behapbaar maakt voor jezelf. Wellicht voelde het voorheen als een enorme taak en vond je het hele proces van: uitwerken – opnemen – editen – online zetten – promoten, te veel tijd in beslag nemen. Kijk dan hoe je dit proces kunt versnellen zodat het minder tijd kost en minder overweldigend voelt. Misschien kun je bepaalde taken uitbesteden, zodat jij je volledig kunt focussen op de inhoud.

Was je gestopt omdat je het te druk had en er te weinig tijd voor had? Denk dan nu niet: ‘oké, ik ga een mega comeback maken en ga iedere dag podcasten!’.

Tenzij je je hele business en leven hebt omgegooid, gaat het waarschijnlijk niet lukken om dit op lange termijn vol te houden.

Ga op zoek naar een manier die bij jou past en waar jij blij van wordt

De kracht van podcasten zit hem vaak in massa en consistentie. Zorg dus dat je een manier vindt die bij jou past, waardoor je het op lange termijn kan volhouden. Maar denk evengoed ook strategisch na want 1x per kwartaal een nieuwe aflevering publiceren is heel haalbaar, maar gaat niet zorgen voor het grote succes. Kijk dus ook naar hoe je je podcast in jouw weekplanning kunt meenemen en hoe je het prioriteit kunt geven.

Een strategie maken voor je podcast

Voor een goede come-back is raad ik je aan om een strategie te maken. Misschien heb je dit aan het begin van je podcast-reis al wel eens gedaan, maar aangezien er iets was waardoor het niet lukte om door te gaan, is het goed om een nieuwe strategie te bedenken. Ook aan deze nieuwe strategie zit je niet voor eeuwig vast natuurlijk. Begin ermee, kijk of het werkt en zo niet, herschrijf je strategie.

Een goede strategie kun je maken aan de hand van mijn podcast aflevering: een podcast strategie maken in 7 stappen.

Heel veel succes met het herstarten van je podcast!

Wil je ook leren wat je vooral niet moet doen bij je herstart? Vraag dan mijn gratis, exclusieve podcast aflevering aan over de 5 meest gemaakte fouten bij het starten van een podcast via: https://www.depodcastmentor.nl/5-meest-gemaakte-fouten/

Liefs,

Jessica

Meer inspiratie

Een podcast jaarreflectie voor groei en succes
Een podcast jaarreflectie voor groei en succes

Als je een succesvolle podcast wilt hebben, is het belangrijk om zo nu en dan terug te kijken op wat er goed is gegaan en wat minder goed. Rond de jaarwisseling is een fijn moment om dat te doen en terug te kijken op het afgelopen jaar. Maar het is zeker aan te raden...

Podcasten met behulp van Human Design
Podcasten met behulp van Human Design

Human Design kan je helpen meer inzicht te krijgen in wie je bent, wat goed werkt voor jou en wat niet. En als ik aan Human Design denk, dan denk ik aan Hiske van allesoverhumandesign.nl. In de podcast aflevering Human Design & Podcasten ga ik in gesprek met haar....

Hoe kies je een podcast host?
Hoe kies je een podcast host?

Als je gaat starten met een podcast, dan is het één van de eerste dingen die je moet kiezen: een podcast host. Als je je er al een beetje in hebt verdiept, zul je weten dat er een enorme hoeveelheid aan hosts is en dat het best overweldigend is om ze allemaal uit te...