Is een podcast maken moeilijk?

Als je eraan denkt om je eigen podcast te starten, vraag je je misschien af: ‘Is een podcast maken moeilijk?’ Het is een logische vraag, vooral als je voor het eerst met podcasten begint en je niet precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Gelukkig is het antwoord: nee, het is niet moeilijk, maar […]
Is een podcast maken moeilijk?

Als je eraan denkt om je eigen podcast te starten, vraag je je misschien af: ‘Is een podcast maken moeilijk?’ Het is een logische vraag, vooral als je voor het eerst met podcasten begint en je niet precies weet wat er allemaal bij komt kijken. Gelukkig is het antwoord: nee, het is niet moeilijk, maar het vraagt wel wat tijd, voorbereiding en de juiste keuze van aanpak.

In deze blog ga ik je uitleggen wat er allemaal komt kijken bij het starten van een podcast en hoe jij kunt beslissen welke aanpak het beste bij je past. Spoiler: het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn als het misschien lijkt!

Drie manieren om je podcast te starten

Er zijn in principe drie manieren om een podcast te beginnen:

  1. Het zelf uitzoeken
  2. Met een-op-een begeleiding
  3. Door een online cursus te volgen

1. Het zelf uitzoeken: een goede optie voor de doe-het-zelver

Als je nieuwsgierig bent, veel tijd hebt en niet bang bent om dingen zelf uit te zoeken, is deze optie misschien iets voor jou. Veel mensen denken dat een podcast alleen om techniek draait: ‘Hoe zet ik een microfoon in?’ of ‘Wat is een RSS-feed?’ Maar er komt veel meer bij kijken. Denk aan het creëren van je intro, het kiezen van muziek en het lanceren van je eerste afleveringen. Al deze aspecten vergen tijd om onder de knie te krijgen. Ook een goede strategie is essentieel als je wilt dat je podcast echt werkt.

Een nadeel is dat je onderweg veel onbekende termen en uitdagingen tegenkomt. Dit kan verwarrend zijn. Het is makkelijk om vast te lopen of helemaal niet verder te gaan als je niet weet waar je moet zoeken.

TIP: Let goed op van wie je advies aanneemt. Ik zie vaak dat andere ‘podcasters’ adviseren om ‘gewoon te beginnen’. Ze noemen dan een microfoon en tools, maar missen de kern: zoveel luisteraars en klanten gaan hierdoor verloren. 😱 Als ik naar hun podcast kijk, zie ik titels en beschrijvingen die niet kloppen, een cover die eerder afschrikt, en maandenlange stilte.

Dus, wil je het zelf doen? Zorg dan dat je genoeg tijd hebt en doe goed onderzoek. Begin bijvoorbeeld met het beluisteren van mijn podcast. mijn podcast.

2. Een-op-een begeleiding: voor wie persoonlijk contact zoekt

Een andere optie is om een-op-een begeleiding te krijgen van iemand die je stap voor stap door het proces leidt. Dit is ideaal als je graag persoonlijke feedback krijgt en je de dingen snel en goed wilt aanpakken. Bij een-op-een begeleiding krijg je de kans om je vragen direct te stellen en krijg je de nodige handvatten om je podcast succesvol op te zetten.

Echter, deze optie kan tijdrovender en duurder zijn omdat je direct met iemand werkt.

3. Online cursus: de efficiënte keuze voor zelfstandigen

Als je liever zelf aan de slag gaat, maar wel duidelijke en gestructureerde richtlijnen nodig hebt, dan is een online cursus om een podcast te starten de beste keuze. In mijn cursus bijvoorbeeld, krijg je alles wat je nodig hebt: van het technische gedeelte tot aan de strategie voor je podcast en de lancering. Ik neem je stap-voor-stap mee in het starten van je eigen podcast en leg alles uit in begrijpelijke Jip en Janneke taal.

Het fijne aan een cursus is dat:

  • Je het in je eigen tijd kunt volgen
  • Je alle kennis krijgt om het zélf te doen. Denk aan het editen bijvoorbeeld. Zelfs als je het uitbesteedt, is het goed om het zelf te kunnen. Want wat als je editor er opeens mee stopt?
  • Je krijgt niet alleen antwoord op je eigen vragen, maar ook op andermans vragen. Alle vragen die voorgaande 1-op-1 klanten hadden, heb ik allemaal meegenomen in de cursus.
  • BONUS: bij mijn cursus kun je iedere maand aanschuiven bij een live Q&A sessie om eventuele vragen te stellen of als je wilt dat ik even meekijk/luister naar iets wat je hebt gemaakt.

In plaats van het gevoel te hebben dat je alles zelf moet uitzoeken, krijg je concrete stappen en inzichten én de juiste kennis, waarmee je je podcast binnen 3 weken lanceert.

Is een podcast maken moeilijk?

Of het maken van een podcast moeilijk is, hangt af van de manier waarop je het aanpakt. Het technische gedeelte kan voor sommige mensen wat lastig lijken, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, valt het allemaal reuze mee.

Het opnemen van de eerste aflevering(en), is voor de meeste podcasters to-be een spannende stap. Het voelt kwetsbaar en misschien denk je wel:

  • Wie zit er nou op mij te wachten?
  • Wat als er niemand gaat luisteren?
  • Is mijn stem wel geschikt voor een podcast?

Dat is de reden dat ik ook een stuk mindset heb meegenomen in mijn cursus.

Wat wel belangrijk is, is dat je niet stopt voordat je begint. Veel mensen stellen het starten van een podcast uit, vaak door onzekerheid over de techniek of de angst om iets verkeerd te doen. Dit is super zonde!

Het voordeel van podcasts boven social media

Veel ondernemers focussen zich tegenwoordig op social media om zichtbaar te zijn. Maar wil je niet altijd zichtbaar hoeven zijn om toch gevonden te worden? Dan is een podcast zeker een betere optie.

Een podcast is een duurzaam marketingkanaal. Dit betekent dat de aflevering die je vandaag opneemt, over 5 en 10 jaar nog steeds voor je werkt. Dit is een heel groot verschil als je het vergelijkt met de snelle social media content waarbij niemand de post of stories nog ziet na 24 uur. Bovendien biedt een podcast de mogelijkheid om dieper in te gaan op onderwerpen, waardoor je niet alleen korte, vluchtige berichten deelt, maar waardevolle, langdurige content die je luisteraars écht helpt.

Dat maakt een podcast een slimme tijdsinvestering en het zorgt ervoor dat je werkt aan de langere termijn groei van je business. Daarnaast kun je de content uit je podcast heel goed en snel hergebruiken, wat je direct tijd oplevert. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van je afleveringen naar blogs, het delen van quotes op je socials, of het gebruiken van audiofragmenten. Meer content in minder tijd!

Een ander groot voordeel van podcasts is de mogelijkheid om een persoonlijke verbinding op te bouwen met je publiek. Terwijl social media vaak vluchtig is en vaak oppervlakkige interacties biedt, laat een podcast je toe om je persoonlijkheid te tonen en authentiek te zijn. Luisteraars kunnen je stem horen, je enthousiasme voelen en je verhalen echt ervaren. Dit creëert een sterke band met je publiek, wat leidt tot meer loyaliteit en vertrouwen. Hierdoor is de kans groter dat mensen zich echt verbonden voelen met jou en je bedrijf.

Conclusie: Is een podcast maken moeilijk?

Antwoord op de vraag: is een podcast maken moeilijk? Nee, het is niet moeilijk, maar het vraagt wel de juiste voorbereiding en keuzes. Of je nu kiest om het zelf uit te zoeken, begeleiding zoekt, of een cursus volgt: er zijn manieren om het proces makkelijker te maken. Het belangrijkste is om niet vast te lopen in twijfels en de juiste keuze te maken in het advies dat je aanneemt.

Het is de (tijds)investering zeker waard als je je bedenkt wat een podcast je allemaal kan opleveren!

Heb je besloten dat je aan de slag wilt gaan met je eigen podcast, maar weet je niet waar te beginnen? In mijn cursus leer je alles van A tot Z, zodat jij je podcast binnen drie weken kunt lanceren.

Lees hier alles over de podcast cursus

Meer inspiratie

Wat zijn goede luistercijfers voor je podcast?
Wat zijn goede luistercijfers voor je podcast?

Als je een podcast begint, komt de vraag ongetwijfeld op: Hoe doet mijn podcast het in vergelijking met anderen? Het is volkomen begrijpelijk om nieuwsgierig te zijn naar je luistercijfers en te willen weten of je op de juiste weg zit. Cijfers kunnen echter een...

Hoe maak je een succesvolle podcast?
Hoe maak je een succesvolle podcast?

Het starten van een succesvolle podcast lijkt misschien overweldigend en lastig, maar met de juiste aanpak kun je jezelf onderscheiden in deze groeiende markt. Adine Faber-Versluis, host van de Moneymind Podcast, deelt haar ervaringen en inzichten over hoe je met een...

Het voordeel van podcasten voor jouw bedrijf
Het voordeel van podcasten voor jouw bedrijf

Podcasten wint snel aan populariteit, en steeds meer ondernemers ontdekken de kracht ervan. Ook in Nederland vinden meer en meer mensen hun weg naar podcasts om te luisteren. Maar wat is het voordeel van podcasten voor jouw bedrijf? Ik neem je erin mee! Of je nu meer...